بلاگ

مراقبت از مو هنگام ورزش

عرق کردن هنگام ورزش به موها ضرر می رساند. بنابراین لازم است هنگام ورزش کردن از موهای خود مراقبت کنید. هنگام عرق کردن تراکم نمک در مو و پوست مو بیشتر می شود. این امر به خشکی و در نتیجه شکنندگی مو منجر می شود. روی پوست سر، منافذ متعددی وجود دارد که نفس می کشد و مواد روی پوست سر را به خود جذب می کند. تراکم نمک و مواد زائد نه تنها منافذ را مسدود می کند بلکه گاهی این مواد از طریق منافذ جذب می شود. برای پیش گیری از این امر، پس از ورزش کردن عرق را از مو و پوست پاک کنید. در این مقاله از ورزش بلاگ در مورد مراقبت از مو هنگام ورزش و رابطه ی ورزش و ریزش مو بیشتر توضیح خواهیم داد.

در کل هر چیزی که برای سلامت عمومی بدن مناسب باشد می تواند بر افزایش رشد موها تاثیر گذار باشد. ورزش منظم باعث تنظیم فشار خون شده و برای سلامت موها مفید می باشد و باعث طراوت و رشد بهتر موهاست. اما مواردی هم هستند که ممکن است ورزش باعث ریزش مو شود. پس مراقبت از مو هنگام ورزش بسیار اهمیت دارد.

 

اسرار مراقبت از موهای بلند در ورزش

ورزش کردن و فعالیت بدنی برای سلامتی بدن ضروری است. به همین دلیل بیشتر خانم‌ ها رفتن به باشگاه و فعالیت‌ های بدنی مستمر را در برنامه روزانه خود قرار می‌ دهند. اما این کار دردسرهایی هم دارد. ورزش کردن تعریق بدن را افزایش می‌ دهد. این تعریق اضافی می‌ تواند باعث خراب شدن موها شود. موهای شما آسیب ببیند و کثیف شود. البته این مشکل قابل حل است. شما با رعایت برخی نکات می‌ توانید از خراب شدن موها هنگام ورزش جلوگیری کنید.

 

مدل بستن موها هنگام ورزش

دم اسبی کردن موها یک روش ساده و مفید برای جلوگیری از تماس موها با بدن و مراقبت از مو هنگام ورزش است. اما بستن سفت موها می‌ تواند باعث شکستن و حالت گرفتن موها شود. پس از باز کردن خواهید دید که جای کش دم اسبی روی موهای شما باقی مانده است. بنابراین بهتر است به جای دم اسبی کردن موها هنگام ورزش آن‌ ها را از پایین ببندید یا ببافید. به جای کش‌ های سفت از روبان و کش‌ های پلاستیکی گرد که عرق را به خود جذب نمی‌ کنند استفاده کنید.

مقاله پیشنهادی : مواد غذایی مفید برای رشد و تقویت ناخن

شما باید برای هر نوع ورزش یک مدل موی مناسب در نظر داشته باشید. برای ورزش‌ هایی مثل یوگا و پیلاتس جمع کردن موها در بالای سر بهترین روش است. اما برای راه رفتن روی تردمیل موها را دم اسبی کنید و در کنار آن از هدبند استفاده کنید. هنگام استفاده از دوچرخه ثابت هم می‌ توانید موها را ببافید.

 

تاثیر ورزش بر رشد مو چیست

نحوه بستن مو هنگام ورزش

جمع کردن موها به صورت دم اسبی‌ و گرد تنها راه مراقبت از مو هنگام ورزش نیست. گاهی تنها چیزی که شما برای این کار نیاز دارید تعدادی سنجاق مویی ساده و کوچک است. اگر موهایتان کوتاه است یا چتری دارید و یا موهای اطراف گوش و پیشانی شما هیچ وقت جمع نمی‌ شود می‌ توانید از این سنجاق‌ ها کمک بگیرید.

قبل از شروع ورزش از محصولات حالت دهنده روی موهای خود استفاده کنید تا موها کمتر به هم گره بخورند. پس از ورزش هم موها را سشوار بکشید تا این حالت دهنده مجددا فعال شود. اسپری‌ های حالت دهنده و ژل‌ های مخصوص ضد گره می‌ توانند به شما در انجام یک ورزش راحت و بی‌ دردسر بدون خراب شدن موها کمک کنند.

 

نحوه بستن مو هنگام ورزش

خنک کردن سر در طول ورزش

اگر حین ورزش احساس کردید سرتان داغ شده، حتما روی موها کمی آب اسپری کنید. البته در فصل زمستان بهتر است این کار را انجام نداده و فقط به باز کردن روسری و خشک کردن مو بسنده کنید.

اگر نمی‌ خواهید موها را پشت سر خود جمع کنید قبل از ورزش کردن از یک اسپری بافت دهنده روی ریشه موها استفاده کنید. این محصولات شبیه به شامپوی خشک عمل می‌ کنند. اما روی موی خیس و خشک هم قابل استفاده هستند. رطوبت ناشی از تعریق کف سر را از بین می‌ برند و چیزی که باقی می‌ ماند باعث حالت بهتر موهای شما می‌ شود.

 

خنک کردن سر در طول ورزش

از یک موس یا ژل سبک معمولی کمک بگیرید. موها را بالای سر خود گرد کنید و با سنجاق سر یا کش آن را محکم کنید. با این کار پس از اتمام ورزش و باز کردن موها خواهید دید که موهای شما حالتی بسیار زیبا به خود گرفته و حجیم شده است.

استفاده از هدبندهای مخصوص ورزش

هدبندهای مخصوص ورزش یکی از وسایل ضروری برای مراقبت از مو هنگام ورزش است. یک هدبند باکیفیت با قابلیت ارتجاعی کافی و جذب رطوبت تهیه کنید. هنگام ورزش کردن آن را دور سر خود ببندید تا موهای شما خنک و خشک باقی بماند.

 

اگرچه محیط باشگاه و فضاهای ورزشی با کلاه‌ های کاسکت و کلاه بیسبال تناسب دارد. اما به خاطر داشته باشید که این کلاه‌ ها باعث گرم شدن کف سر می‌ شوند و تعریق موهای شما را افزایش می‌ دهند. پس تا حد ممکن موها را آزاد بگذارید تا حرارت اضافی روی سر ایجاد نشود و تعریق کف سر کاهش یابد.

کلاه‌ شنا نیز میتواند از موهای شما در استخر محافظت کند. استفاده از آن‌ بهترین، مؤثرترین و راحت‌ ترین روش حفاظت از مو در مقابل نور خورشید و مواد شیمیایی استخر هست.

 

استفاده از هدبندهای مخصوص ورزش

استفاده از محصولات مو قبل از ورزش

محصولاتی که حاوی سیلیکون هستند همه کثیفی و عرق موجود در محیط را به خود جذب می‌ کنند. این امر باعث می‌ شود موها کثیف به نظر برسند و به کف سر بچسبند. بنابراین وقتی می‌ خواهید ورزش کنید از این محصولات استفاده نکنید تا از خراب شدن موهای خود جلوگیری کنید.

قبل از شروع به ورزش کمی شامپوی خشک روی ریشه موها اسپری کنید. آن را با دست در همه قسمت‌ ها پخش کنید سپس موها را جمع کنید. این شامپوی خشک در طول ورزش چربی و عرق موها را جذب کرده و از خراب شدن موها جلوگیری می‌ کند. اگر شامپوی خشک ندارید می‌ توانید از پودر تالک برای این کار استفاده کنید.

اگر در فضای باز ورزش می‌ کنید موهای شما در معرض تابش نور خورشید قرار می‌ گیرند و خشک می‌ شوند. نمک موجود در عرق هم می‌ تواند این خشکی را تشدید کند. در نتیجه لازم است که از حالت دهنده‌ های آبرسان برای مو استفاده کنید که حاوی فاکتورهای محافظ در مقابل نور خورشید هم باشد تا از خراب شدن موها جلوگیری شود.

 

استفاده از محصولات مو قبل از ورزش

آب استخر و دریا می تواند به موهای شما آسیب بزند و آن را خشک کند. پیشنهاد می شود که قبل از رفتن به استخر از یک نرم‌ کننده که شامل فاکتورهای محافظت در برابر نور خورشید SPF هست بر روی موهای خود استفاده کنید. اینکار مانع سفید شدن موها در استخر براثر ترکیب مواد شیمیایی و نور خورشید میشود. می توانید قبل از شنا کمی روغن‌ زیتون، روغن بچه یا روغن نارگیل را با شانه روی موهای خود بزنید.

 

نکاتی برای جلوگیری از خراب شدن موها در ورزش

  • دست زدن به موها در طول ورزش کردن باعث ترشح بیشتر چربی در کف سر می‌ شود. این ترشح همراه با تعریق اضافی به کثیف شدن موهای شما منجر خواهد شد. پس سعی کنید موها را تا حد ممکن با کش و سنجاق جمع کنید تا در دسترس شما نباشند و با تماس دست شما کثیف‌ تر نشوند.
  • موها وقتی کثیف هستند بهتر حالت می‌ گیرند. پس بهتر است حمام کردن را به پس از ورزش موکول کنید. در این صورت دیگر نگران کثیف شدن و خراب شدن موها نخواهید بود. هنگام شستن موها نیز لازم نیست حتما از شامپو استفاده کنید. با نرم کننده هم می‌ توانید موها را تمیز کنید. استفاده از شامپو تنها یک بار در هفته کافی است.
  • قبل از این که موها را جمع و جور کنید و برای رفتن به باشگاه آماده شوید، موها را باز بگذارید و با درجه سرد سشوار موها را به مدت دو تا سه دقیقه خنک کنید. این کار هم حالت خوبی به موها می‌ دهد و هم آن ها را براق می‌ کند و هم با خنک کردن کف سر تعریق آن را هنگام ورزش کردن کاهش می‌ دهد.
  • شستن موها پس از ورزش برای حفظ سلامت و زیبایی موها ضروری است. اما اگر زمان کافی برای شستن موها ندارید می‌ توانید موها را بالای سر خود گرد کنید. اطراف پیشانی و صورت و گردن را که خیس عرق شده است با دستمال پاک کنید. سپس موها را باز کنید تا خشک شوند و زمان حمام کردن فرا برسد.

 

جلوگیری از خراب شدن موها در ورزش

حفظ موهای سالم پس از ورزش

نگهداری و مراقبت از مو در ورزش بستگی به میزان تعرق شما حین ورزش دارد. علاوه بر اینکه به نوع ورزشی که انجام می‌ دهید هم وابسته است. عرق سموم را از بدن دفع می کند و این امر باعث شادابی پوست می شود. اما برای این که عرق به موها آسیب نرساند باید چند نکته را در نظر داشته باشید.

  • هنگام ورزش کردن، موهای خود را با کش ببندید.
  • موها را از صورت و گردن جمع کنید تا کمتر عرق کنید و خنک تر بمانید.
  • برای پیش گیری از عرق روی پیشانی روسری و یا هد از جنس کتان ببندید.
  • دستمال حوله ای همراه داشته باشید تا پس از ورزش یا هنگام استراحت بتوانید عرق خود را خشک کنید.
  • بعد از تمام شدن ورزش، موها را باز کنید. کمی آنها را تکان بدهید تا هوا داخل آنها جریان پیدا کند. این کار باعث خنک شدن سر و احساس آرامش می‌ شود. این کار را در فاصله بین پایان ورزش تا زمان حمام رفتن انجام دهید.

 

حفظ موهای سالم پس از ورزش
  • روزهایی که ورزش هوازی انجام می دهید، شستن مو بعد از ورزش را فراموش نکنید.
  • از شامپوهای با PH متعادل استفاده کنید. این نوع شامپو بدون داشتن ضرر شیمیایی مو و پوست سر را تمیز می کند.
  • پس از حمام، موهای خود را خشک کنید.
  • برای مراقبت از پوست سر و مو، به طور هفتگی پوست سر را با روغن زیتون، بادام یا نارگیل گرم ماساژ دهید. پس از نیم ساعت با شامپوی گیاهی بشویید.
  • استفاده از ماسک های طبیعی مانند مورد، آووکادو یا تخم مرغ برای مو مفید است.
  • با نوشیدن آب کافی، میزان آب بدن خود را کنترل کنید.

 

درمان ریزش مو با ورزش

همه ورزش‌ ها به یک اندازه باعث تعریق شما نمی‌ شوند. مثلا یوگا با کیک بوکسینگ از این نظر تفاوت اساسی دارد. اگر نسبت به تعریق اضافی حساس هستید و می‌ خواهید زیبایی موهای خود را همیشه همراه داشته باشید ورزش‌ هایی را انتخاب کنید که باعث تعریق زیاد نمی‌ شوند. ایروبیک و یوگا از این نظر بهترین انتخاب هستند. این ورزش ها با افزایش گردش خون در سر باعث رساندن تمام مواد مغذی به ریشه ی موها شده و ریزش مو را کاهش می دهند. برای درمان عرق كردن موي سر می توانید از بوتاکس کف سر نیز کمک بگیرید.

 

درمان ریزش مو با ورزش
1. آيا عرق كردن باعث ريزش مو ميشود؟

هنگام عرق کردن تراکم نمک در مو و پوست مو بیشتر می شود. این امر به خشکی و در نتیجه شکنندگی مو منجر می شود. روی پوست سر، منافذ متعددی وجود دارد که نفس می کشد و مواد روی پوست سر را به خود جذب می کند. تراکم نمک و مواد زائد نه تنها منافذ را مسدود می کند بلکه گاهی این مواد از طریق منافذ جذب می شود. برای پیش گیری از این امر، پس از ورزش کردن عرق را از مو و پوست پاک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *